پرگولا چیست

Tuesday، ۲۸ Shahrivar ۱۴۰۲

پرگولا چیست

پرگولا سازه ایست پرطرفدار که بعنوان سایبان در فضای خارجی مورد استفاده قرار می گیرد و موقعیتی برای استفاده بهتر و بیشتر از فضای خارجی در همه ی فصول سال فراهم می آورد فضای داخلی خانه به فضای خارجی تعمیم می دهد که فضایی خاص و مناسب برای دورهمی ها و خلق لحظاتی خاص بوجود می آورد.

در این مقاله با ما همراه باشید تا با انواع این سازه ها ، سبک های اجرایی ، متریال مناسب ، ایده هایی برای اجرای سازه های چوبی و نکات فنی و هزینه های اجرایی آن آشنا شویم.

پرگولا یا آلاچیق، مسأله این است

در ابتدا باید دانست آلاچیق و پرگولا یک مفهوم نیستند و تفاوت هایی وجود دارد. کاربری آلاچیق و پرگولا یکسان؛ ولی سبک آنها متفاوت می باشد. بطوریکه معمولا پرگولا سبکی ساده،‌خط های موازی و منقطع و سقفی افقی با چوب های فاصله دار از هم و فضایی به اصطلاح خلوت تر دارد . همچنین پرگولا میتواند به فضای خانه متصل باشد ؛ اما آلاچیق معمولا فضایی جدا از خانه و در حیاط یا فضای باز احداث می شود. در ادامه بیشتر با این دو سازه ی متفاوت اشنا خواهیم شد.

آلاچیق

آلاچیق سازه ای با سقف پوشیده و فرمی دایره ای و یا حداقل چند وجهی است که میتواند در حیاط خانه، در باغ و هر فضای دیگری اجرا شود. آلاچیق سبکی با جزییات بیشتر، شلوغ تر، خط ها و فرم های خمیده و معمولا سقفی کاملا پوشیده دارد.

(نمونه آلاچیق اجرا شده)

پرگولا

پرگولا سازه ای با سقف بلند است که از اتصال ستون ها تیر های چوبی و یا فلزی تشکیل شده اند. سقف آن کاملا پوشیده نیست و تیر ها از هم فاصله دارند و پوشش دیگری روی آن نیست . میتواند بصورت مستقل از خانه و یا متصل به خانه و بخشی تعمیم یافته از فضای داخلی باشد، بطوریکه انعطاف بیشتری در کاربری داشته و در فضاهای مختلف میتوان آن را اجراکرد که به همین دلیل امروزه طرفدار بیشتری دارد. پرگولا معمولا وزن کمتری از آلاچیق دارد و به همین دلیل برای اجرا در روف گاردن معمولا از پرگولا استفاده می شود. در ادامه با انواع کاربری های پرگولا و ایده هایی برای ساخت این سازه آشنا خواهیم شد.

(نمونه ای از پرگولای تمام چوبی که به صورت متصل به فضای خانه اجرا شده است)

(نمونه ای از آلاچیق که فضای حیاط اجرا شده است)

پرگولا را کجا میتوان اجرا کرد؟

پرگولا را می توانید در محل های مختلفی از فضای خارجی خود استفاده کنید. این سازه در فضاهایی از جمله در حیاط، تراس خانه ، مسیر ورودی باغ یا ویلا و ... بکار می رود. انواع پرگولا با توجه به کاربری های مختلف و فضاهای قابل اجرا شامل موارد زیر می شود:

ورودی باغ و یا ساختمان

پرگولا را می توان در ورودی خانه و یا باغ اجرا کرد که علاوه بر ایجاد زیبایی بصری فراوان، تکیه گاه مناسبی برای رشد گیاهان رونده میباشد.

در بعضی موارد که به دلایل مختلف امکان اجرای پرگولا به شیوه ی بالا وجود ندارد ،میتوان این سازه را از یک طرف به دیوار متصل کرد و از طرف دیگر ستون هایی روی زمین احداث کرد. در این حالت نیز زیبایی محیط دو چندان شده و فضایی بی نظیر بوجود می آورد.

مستقل

پرگولا میتواند مانند آلاچیق به صورت مستقل در فضای خارجی شما اجرا شود و فضایی خصوصی بوجود آورد که در ساعات مختلف روز نیم سایه ای زیبا بوجود می آورد که میتوان از آن استفاده کرد. از این فضا می توان برای دورهمی های خانوادگی بهره برد.

سقف پارچه ای یا سقف بادبانی

میتوان برای داشتن سایه ی بیشتر از سایبان بر روی سقف پرگولا استفاده کرد. سایبان ها میتواند مانند ورق های پلی کربنات ثابت بوده و یا همانند پارچه متحرک باشد و در سایر فصول آن را جمع آوری کرد. استفاده از سقف پارچه ای سایه ی بهتری ا یجاد کرده و با حرکت این سقف در جریان باد حس بسیار منحصر بفردی را برای افراد بوجود می آورد.

سقف دار و فضای توسعه یافته از تراس

پرگولا را میتوانید در فضای تراس که به عنوان بخشی توسعه یافته از فضای خانه محسوب می شود نیز اجرا کرد. مزیت این طرح داشتن فضای بیشتر و متنوع در کنار خانه و زیبایی بیشتر می باشد.

شیبدار

برای زیبایی بیشتر میتوانید سقف پرگولا را بصورت شیب دار اجرا کنید که زیبایی بصری بیشتری به محیط میدهد و از یکنواختی خطوط موازی خارج می شود.

روف گاردن

امروزه با توجه به کمبود فضاهای مسکونی و عدم امکان اجرای این سازه ها در حیاط منازل، پرگولا را می توان بر روی پشت بام نیز اجرا کرد. با توجه به محدودیت هایی که فضاهای پشت بام برای اجرای آلاچیق دارند، مانند محدودیت تحمل وزن و فضای در دسترس، معمولا از پروگولا در فضاهای پشت بام استفاده می کنند که بخش مهمی از پروژه های روف گاردن را شامل می شود.

متریال های قابل استفاده(چوب فلز ترموود)

برای اجرای پرگولا و آلاچیق با توجه شرایط اقلیمی و تطبیق پذیری با زمینه ی بکار رفته در بنای اصلی میتوان از همه از متریال های اصلی ساختمانی شامل آهن، چوب، سنگ و سیمان استفاده کرد.

هر کدام از این متریال ها مزایا و معایب و طرفداران خاص خود را دارند؛ با این حال در میان متریال های نامبرده چوب دارای جایگاه خاصی می باشد و طرفداران و منتقدان زیادی نیز دارد.

مزیت چوب

میتوان گفت اصلی ترین متریال و یا حداقل یکی از متریال های اصلی پرگولا چوب می باشد و به ندرت این سازه را با سایر متریال ها اجرا می کنند. چوب متریالیست که علاوه بر زیبایی، انعطاف و مقاوت خوبی از خود نشان می دهد و قابل تعمیر و ترمیم بوده و بعلاوه اجرای آن آسان و سریع می باشد. از میان انواع چوب موجود در بازار، چوب کاج از مهمترین متریال های قابل استفاده برای اجرای این نوع سازه ها می باشد . چوب کاج یا همان چوب نراد روسی از گونه سوزنی برگان بوده که جزو دسته چوب های نرم جای می گیرد. از خواص چوب های سوزنی برگ میتوان به انعطاف پذیری و سبکی آن و همچنین تاب آوری آن در شرایط فضاهای آزاد اشاره کرد. چوب روسی علاوه بر سبکی و در عین حال مقاومت خوب و بالا در برابر رطوبت، قابلیت اجرای آسان نیز دارد . بطوریکه متریال اصلی بسیاری از بناها در کشور های سردسیر حوزه اسکاندیناوی و همچنین مناطق گرمسیر همین چوب کاج می باشد . چوب نراد روسی متریالی در دسترس و با قیمت مناسب در بازار ایران می باشد که میتوان با هزینه ی مناسب و زمان کوتاه این نوع پروژه ها را به انجام رساند.

در ادامه تعدادی از مزایا و معایب استفاده از چوب را بر میشماریم.

مزایا

  • زیبایی منحصر بفرد
  • دسترسی آسان به متریال
  • وزن سبک
  • اجرای آسان
  • تنوع ابعادی
  • مقومت بالا در برابر شرایط محیطی

معایب

  • نیاز به مجری متخصص
  • نیاز به رنگ آمیزی و نگهداری دوره ای
  • عمر کمتر نسبت به سنگ و سیمان

با این حال میتوان با ترکیب متریال های نامبرده مزیت های و زیبایی چوب را داشته باشید و معایب آن حذف کنید.

کاربرد ترموود در اجرای پرگولا

چوب های ترموود در فضای خارجی یکی از متریال های بسیار مناسب برای اجرای پرگولا می باشد که علاوه بر زیبایی چوب طبیعی، ضد آب بوده و وسبک تر و ماندگارتر از چوب روسی خام میباشد.

برای مشاهده محصولات ترموود روی تصویر زیر کلیک کنید

استفاده از آهن نیز برای اسکلت بندی و اتصالات و استفاده از سنگ و بتن برای اسکلت فونداسیون و دیوا رچینی دور و سپس استفاده از چوب برای پوشش سقف و ستون ، دیواره ها و نیمکت معمولا ترکیبی معمول از متریال های قابل اجرا در ساخت آلاچیق و پرگولا می باشد.

(نمونه هایی از آلاچیق و پرگولای تمام چوبی)

(ترکیب چوب و فلز در اجرای پرگولا)

جزییات فنی اجرا

نکات فنی

برای ساخت و اجرای آلاچیق با چوب روسی از دو دسته بندی متفاوت چوب نراد روسی استفاده میشود. دسته ی اول چوب های چهارتراش هستند که برای اسکلت بندی پایه و سقف و زیر ساخت فضای نشینمن استفاده می شوند

دسته ی دوم چوب های نما که برای پوشش سقف داخلی و وبیرونی، پوشش نیمکت و نمای آلاچیق میباشد. میتوان برای اسکلت بندی پرگولا و آلاچیق از پروفیل آهنی نیز استفاده کرد که کار اجرای آلاچیق را آسان تر و سریع تر می کند. برای مشاهده ی چوب های مناسب برای هر کدام از بخش های پرگولا می توانید به لینک زیر مراجعه کنید.

در انتها

امروزه با توجه به کمبود فضا ها و همچنین زندگی شهری، نیاز به بازگشت به طبیعت دو چندان حس می شود. میتوانید با اجرای پرگولای ساده محیط خود را از یکنواختی خارج کرده و فضایی دنج برای دور همی های خانوادگی بوجود بیاورید به دور از استرس شهری و متریال های بی روح هستند زمانی از روز را از این فضا استفاده کنید.

با آرزوی موفقیت و و بهروزی